- Artikler, Træning, Vægttab

5 Tips til mere motion i hverdagen

Langt de fleste mennesker vil rigtig gerne dyrke mere motion i hverdagen, men føler ikke rigtigt at de har tiden eller overskuddet til det. I denne artikel vil vi komme med 5 lette måder til, hvordan du let kan få mere motion i hverdagen uden, at det kræver det helt store af dig. Lidt ekstra motion er bedre, end ingen ekstra motion.

Der er en del steder, hvor man kan optimere sin daglig dag, hvis man gerne vil have mere motion. Vi har valgt 5 af dem, som vi mener er de mest væsentlige.

Tag cyklen på arbejde

De fleste danskere ejer en cykel eller har let adgang til en, hvilket gør dette til vores første tip. Udover at man bare får mere motion af, at cykle til og fra arbejde så er der også en langt række andre fordele ved det.

Dette punkt er selvfølgelig betonet af, du bor inde for en radius, hvor det er muligt at cykle til inden for rimeligheden grænser.

Hvis du har 5 kilometer hver vej til arbejde på cykel, så er det alligevel 10 kilometer om dagen, som hurtigt løber op til 50 kilometer ekstra på cyklen på en uge. Det bliver alligevel til en del kalorier, som man kan nå og forbrænde på en uge, ved at cykle.

Udover motionen så bliver man også mere frisk af at tage cyklen om morgen. Man kommer ud i den friske natur, som er med til at vække en ordentligt. Så når man møder på arbejde eller i skole så er man helt frisk i stedet for, hvis du har siddet i en bil eller bus det meste af morgen.

Der er typisk heller aldrig kø på cykelstier, hvilket man tit ser på vejene i myldre trafikken når folk skal til og fra arbejde. Så hvis du bor i en større by, så kan det faktisk være hurtigere for dig at tage cyklen end at tage bilen på arbejde.

Motionsudstyr i hjemmet

Denne mulighed er for dig som er villig til at ofre lidt penge på, at du får lidt ekstra motion i hverdagen.

Hvis du tit sidder og ser tv, hvorfor så ikke gøre det på en motionscykel, et løbebånd eller en romaskine? Der er mange muligheder for forskellige cardio-maskiner, som man kan bruge mens man ser tv.

Tiden går utrolig stærk hvis man sidder og ser tv eller serier i mens, at man f.eks. sidder på en kondicykel. En time flyver hurtigt afsted, og hvis alternativet var du alligevel bare havde siddet i sofaen og set tv eller serier, så er det en time som er givet rigtig godt ud på en træningsmaskine.

Stå og gå mere i hverdagen

Hvis man har et kontor job, hvor man sidder rigtig meget ned så kan det være befriende at komme lidt op og gå. Men, det er bare alt for sjældent man får det gjort.

Vi anbefaler at gøre det hvis man skal læse en længere tekst, så tage den med sig også gå lidt rundt mens man læser. Det kan også være, at du har et længere telefonmøde, hvor det ikke er nødvendigt for dig at sidde foran computeren. Her kan du med fordel gå rundt og snakke på samme tid.

Selvom man ikke får pulsen helt op og ringe, så forbrænder man stadig kalorier. Udover dette så bliver man også mere frisk af lige, at få strukket sine ben en gang, og komme lidt ud og røre sig. Hvis man sidder indenfor hele dagen, så kan det anbefales at gøre udenfor for at få lidt frisk luft på samme tid.

Hæve-sænke bord

Det er efterhånden snart blevet en selvfølge at have hæve-sænke borde på kontorer, da man har fundet ud af, hvor effektivt det er hvis medarbejdere har mulighed for at rejse sig op i løbet af dagen.

Ved at kunne veksle sin arbejdsposition lidt, så slider man heller ikke lige så meget på kroppen, som hvis man sad i den samme stilling en hel dag.

Det kan anbefales at stå op minimum 15 minutter hver time, hvilket gør du får strukket dine ben og ryg samt, at man forbrænder mere når man står op fremfor, at man sidder ned.

Gå ture (med hunden)

Klassikeren er selvfølgelig at gå nogle ture med hunden, hvis man har sådan en ellers bare alene. Hvis du allerede går daglige tur med hunden, så kan de evt. Ændres til at man løber lidt af dem – eller man går lidt længere, eller måske går en ekstra tur om dagen.

Det er en win-win situation, da du får en ekstrem glad hund ud af at gå ture.
Hunde elsker at komme ud og bruge deres sanser til, at opleve nye ting. Det er deres måde at blive stimuleret på.

Konklussion

Der er altså rigtig mange forskellige måder, hvor på man kan få lidt ekstra motion på i hverdagen. Det handler altså kun om din fantasi og vilje til at få det gjort. Vi hører meget gerne flere forslag i kommentarfeltet herunder!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *