Artikler Træning

Søvn og træning – Hvor vigtig er søvn for din træning?

Søvn og træning – Hvor vigtig er søvn for din træning? July 4, 2017Leave a comment

Jeg driver en lang række informationssider, hvor jeg går højt op i at dele viden med andre folk. Jeg deler viden om alt mellem himmel og jord, jeg finder emner der interessere mig og deler min viden om dette til andre.

Man har utrolig længe vidst at søvn har været vigtigt, når man har dyrket motion. Det er nemlig mens du sover, at kroppen har muligheden for at restituerer ordentligt uden den bliver forstyrret for meget. Det er nemlig restitueringen som gør, at ens muskler vokser.

Derfor er det utroligt vigtigt, at man får ordentligt søvn.

Det er forskelligt hvor mange timers søvn, at man har behov for som person. Nogle mennesker kan snildt klare sig på 5-6 timers søvn pr. Nat, hvor hos andre mennesker er det utroligt vigtigt at de får minimum 8 timer.

Det ses tit at folk sover når de kommer hjem fra skole og arbejde, hvilke i nogle tilfælde kan anbefales. Hvis man maks sover i 20 minutter, så er det en rigtig god ide med en powernap, men hvis man sover mere end 20 minutter så er det bedre at vente med at sove til om aftenen.

Hvis du sover mere end 20 minutter så kan du risikere at du bliver trættere end inden du sov samt, at du kan få utroligt svært ved at falde i søvn om aftenen.

Det anbefales altså derfor at man går lidt tidligere i seng, og får sovet ud i stedet for. Man vil typisk opleve man får en langt bedre nattesøvn på den måde.

Optimere din søvn

Søvnproblemer er et stort problem, som mange mennesker døjer med. Der er nogle enkelte ting, som man kan gøre for at optimere ens søvn bedst muligt. På den måde skulle man gerne opleve at blive friskere med tiden.

  • Drik kun begrænset mængder væske inden senge tid. Så er der mindre risiko for, at du skal på toilettet i løben af natten, hvilket er med til at afbryde din søvn.
  • Få en ordentlig søvn rytme. Ved at gå i seng og stå op på samme tidspunkter hele ugen, så får du den bedste søvn rytme, og kroppen ved hvornår det er på tide, at blive ”træt” og hvornår det er på tide, at vågne op igen.
  • Sengen er kun til at sove i. Selvom du har lyst til en hel søndag i sengen, med film, så anbefales det ikke. Gå i seng når du skal sove, og stå op så snart du er færdig med at sove. Du skal ikke bruge sengen til andet.
  • Sov køligt – det kan være svært at falde til ro i et varmt soveværelse samt, at man begynder og svede. Derfor kan det anbefales at holde ens soveværelse køligt. Det hjælper også at lufte ud lige inden senge tid, så man får masser af frisk luft ind i rummet.
  • Sørg for der er mørkt i dit soveværelse – lys påvirker nemlig din krop, og når det er mørkt har den lettere ved at finde ud af, at den skal sove.

Jeg driver en lang række informationssider, hvor jeg går højt op i at dele viden med andre folk. Jeg deler viden om alt mellem himmel og jord, jeg finder emner der interessere mig og deler min viden om dette til andre.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *