- Træning

Sådan påvirker pre-workout din krop

Pre-workout vil resten af artiklen blive benævnt PWO. PWO er en drik, som ordet også ligger op til, drikkes før styrketræning. Drikken indeholder næringsstoffer som skal sikre, at man bliver i stand til at løfte mere og generelt træne hårdere end ellers. Hvad næringsstofferne er i produkterne er forskelligt fra brand til brand, men fælles er at der bliver brugt alle næringsstoffer der teoretisk er bevist som havende bare den mindste effekt.

Har jeg brug for pre-workout?

PWO er som nævnt tidligere godt til at opnå en hårde træning end ellers. Dermed kan du presse dine muskler hårde, hvilket alt andet lige også vil resultere i større muskelmassedannelse end ellers. -Så er du typen der har nogle intense og yderst hårde træninger i udsigten, er PWO en hjælp for dig. Ønsker du at begynde, men mangler penge til at finansiere det, kan du klikke her og komme i gang!

Hvordan virker det?

PWO giver som oftest et indskud af aminosyren beta-alanin og koffein, som tilsammen vil behjælpe musklerne i at syre til. I mange produkter er der også tilsat andre aminosyrer der ofte kan øge fedtforbrændningsevnen eller muskelkraften.
Ønsker du at benytte dig af det, er der også en række spørgsmål som: ”hvornår skal jeg tage det?”, ”hvilke alternativer er der?”, ”hvad koster det?”, ”er der nogen symptomer?”, ”Kan jeg købe noget forkert?”. som vi kan begynde at besvare nedenstående:

Hvornår skal jeg tage det?

Fra du indtager PWO til træningen går i gang, skal du lige være opmærksom på at din krop skal nå at absorbere næringsstofferne. Det optimale tidspunkt at indtage sin PWO er derfor 30-45 min. Før træningen påbegyndes.

Hvilke alternativer er der?

Da PWO indeholder det som den indeholder gør det det også tilnærmelsesvist muligt for dig at indtage alle delelementer, hver for sig. Så indtag rent kreatin, drik en stor kop kaffe og en lille proteindrik – Så er du tæt på samme resultat som fra PWO.

Hvad koster det?

For én træning bruges der ofte en dosering på mellem 10 og 15 gram. Hvilket koster omkring 10 kr.

Er der nogen symptomer?

Beta-alanin, som var den meget normale aminosyre, der blev brugt i PWO, kan, medføre symptomer som rødme og prikkende hud. Dog er dette sjældent oplevet.
Husk at læse deklarationen grundigt og undgå at overskride det der står som den anbefalede daglige dosis.

Kan jeg købe noget forkert?

Som det trygge land som vi nu engang lever ,i behøver man som overordnet ikke være bange for at indtage det PWO der kan købes på det danske marked. Dette skyldes strenge krav iforhold til kvalitet og tilsætningsstoffer.

Downsides

Som det er blevet nævnt overstående i artiklen, er PWO altså som overordnet et godt produkt, hvis du ønsker at opnå en mere energifyldt træning, hvor du bliver i stand til at presse dig selv hårdere end ellers. Dog kan dette boost af koffein også medvirke nogle bivirkninger som maveproblemer eller kvalme. Værre for træningen ville være, at koffeinen giver en negativ effekt på din søvn. JAAA! Koffein er godt under dit træningspas, men bestemt ikke hvis det går udover din nattesøvn!

Søvn er noget af det der er bevist som havende den største betydning for træningsresultater. Faktisk er det bevist er søvnmangel resulterer i at man er i omkring 70 % større risiko for at få skader under sin træning. Så hvis du i forvejen har døjet med søvnen bør du som tommelfingerregel ikke indtage PWO 4-5 timer før sengetid.

Afslutningsvis håbes det altså, at du har fået et større indblik i hvad PWO er og ikke mindst opmærksomhedspunkterne samt hvornår og hvordan du skal indtage tilskuddet. Har PWO ikke skræmt dig helt væk, men tværtimod givet dig lyst til at prøve det. Kan der anbefales nedenstående 3 testvindere fra 2018:

  1. Pre JYM (Et PWO med 13 ingredienser til at gør din træning bedre)
  2. ENGN Shred
  3. C4 Original (Skal ligesom andre PWO forøge din energi men også dit fokus!)

Held og lykke og god fremtidige træning!!